Theresa de Langis

🇪🇸 “The Khmer rouge policy that was linked to, let’s say, the collective life to everything that came collectivised, it’s part of communism. And so, you lost all of your rights to privacy, even like privacy on your own head   and your own heart” [Transcripción]

#WhoLivesInCambodia

Theresa de Langis, americana de nacimiento pero trotamundos de profesión, 🌎 se describe así misma como una investigadora y escritora sobre los Derechos Humanos de la mujer en situaciones de conflicto y de postconflicto. 🌸Tras trabajar durante algunos años en Afganistán para ONU Mujeres, su destino la empujó al Caso 002/02 de las Salas Extraordinarias de las Cortes de Camboya (ECCC por sus siglas en inglés) que investiga las violaciones sexuales y los matrimonios forzados que tuvieron lugar bajo el régimen de los jemeres rojos. ✖️

Una de las políticas más feroces de aquel gobierno comunista fue destruir el concepto de familia. 🚸 El matrimonio concertado es una práctica habitual en la tradición camboyana. Los padres, garantes de la felicidad de sus hijos, buscan el mejor candidato. Los hijos lo aceptan porque confían en sus padres. 🔸

Pero aquello era distinto. Lo que hicieron los jemeres fue organizar aleatoriamente matrimonios. Entre desconocidos. Con una ceremonia que duraba apenas cinco minutos. Y se pasaba a la siguiente pareja. Y así hasta trescientas. No había gala. Ni familiares. Ni deseos de buena suerte y prosperidad. 👥✖️

“A veces se olvida, pero los hombres eran igual de víctimas que las mujeres. Para ellos también era un matrimonio forzado. Además, los hombres eran presionados por los guardias para que violasen a las mujeres. Negarse podía significar la muerte.”🔻☠️

El régimen necesitaba mano de obra y mentes inocentes a las que adoctrinar. Por ello, era necesario que los matrimonios fueran consumados. Y vigilaban a las parejas. 👀Sin embargo, cuando las mujeres se quedaban embarazas tenían que seguir cumpliendo con su trabajo en el campo. El reposo era impensable. Hambre. Privación de medicamentos o de unas condiciones mínimas de higiene. Violencia. Son los detalles que completan este macabra cuadro. Así la natalidad cayó en 1977 a un 41% y la esperanza de vida al nacer apenas llegaba a un 19%.🔻🔻

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Cuando el régimen cayó algunos matrimonios se disolvieron pero otros muchos se mantienen hasta el día de hoy. ➰Además, para las mujeres el drama no había hecho más que empezar. “Si eras violada, ibas el infierno. Obviamente no era su cumpla, pero es su mentalidad”.

Theresa nos explica que la sociedad camboyana es tremendamente tradicional y aquello incluye la pureza de la virginidad. “Lo que más me entristece es que las mujeres volvían a sus hogares buscando protección y se encontraban con rechazo y vergüenza. Ya no eran vírgenes y habían roto con sus maridos. Difícilmente podrían rehacer su vida. Por eso, muchas prefirieron seguir con el hombre que un día los jemeres rojos colocaron a su lado.” ➖

Por su parte, para los hombres fue diferente. “Tras el régimen había muchas más mujeres que hombres por lo que se entendía, y era normal, que él pudiera volver a contraer matrimonio, repudiando el anterior.“🔚

Para Theresa que el Tribunal investigue estos crímenes contra la humanidad sentará un precedente en la justicia internacional. “Las mujeres han sido muy olvidadas en los tribunales internacionales y el esfuerzo de este país por reconocer el papel de la mujer será importante para Asia y para el mundo“.✔️🔺

🔹Sisu: “Ahora que el caso ha concluido y está visto para sentencia, ¿te planteas seguir aquí?”

🔸Theresa: “Es una pregunta que planteo muchos días”.

Marisa López

@sisulopez

 

🇬🇧

Theresa de Langis was born in the United States but she is a globetrotter. 🌎She describes herself as a researcher and writer of Women’s Human Rights in situations where the conflict is taking place and situations where the conflict has followed.  🌸 After some years working in Afghanistan at UN Women, her fate lead her to the Case 002/02 in the Extraordinary Chambers of the Courts of Cambodia which investigates sexual harassments and forced marriages that took place during the Khmer Rouge government. 🔻

One of the fiercest policies of this communist government was to destroy the concept of family. 🚸 The arranged marriages was part of the Cambodian tradition, it was a usual practice. The parents, guarantors of their children’s happiness, search and arrange a marriage with the best candidate. The sons and daughters accept this arrangement because they trust their parents.  🔅

Though, during the Khmers it was different. The difference was that the Khmers organised the marriages randomly, between strangers. 👥 With a ceremony that didn’t last more than five minutes long and after that last couple the next passed on. And this happened with other three hundred. There was no party, no family, no wishes or greetings of good luck and prosperity.✖️

“Sometimes it is forgotten, but men were victims such as women. They were also forced to marry the woman. In addition, men were forced by the guards to rape the woman. Refusing would mean death”. ➖

The government was in need of labour and innocent minds to indoctrinate. Therefore, it was necessary that the marriages were accomplished. So, they kept a watch on the couples. However, when the women got pregnant they had to continue with their work in the fields. Resting was something impossible. Hunger. No access to drugs or minimum hygiene conditions. Violence. These are the details that complete this horrible picture. Thereby, the birth rate in 1978 fell 41% and the life span hardly reached 19%. 🔻🔻

When the government fell many of the marriages dissolved but many others carried on together until today. But for women the drama had just begun.🔸”If you had suffered a rape, you went to hell. Obviously, it wasn’t their fault but it was their mindset”. Theresa explains to us that the Cambodian society is extremely traditional, and so this is linked to the purity of virginity.➰”What makes me the saddest is the fact that the women that returned home looking for protection, instead, received rejection and shame.

They were no more a virgin and they had separated from their husbands. It was difficult to redo their life. That’s why, many preferred to continue with the man which one day the Rouge Khmers decided to join them with”. ➰On the other hand, for men it was different. “After this government there were more women than men, so it was understood and seen as normal that he could marry again with another woman, rejecting the previous one”.🔹

For Theresa, the fact that the Cambodian Court has investigated these crimes against humanity is really important. “It’s the first one to do this. Women have been forgotten in the international courts and the effort of this country to recognise the women’s role will be important for Asia and for the world”.✔️

🔹Sisu: “Now that the case has come to an end and it is ready for judgement ¿Are you planning to stay here?”

🔸Theresa: “It’s a question I ask myself many days”.

Marisa López

Translation: Marta Bello Ascanio y Carlota Jofre Manzanares

 

 

 

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